Blog

1. Story de Robert McKee e una dintre primele cărți despre storytelling pe care le-am citit vreodată. Am pus mâna pe ea chiar înainte să-mi doresc să scriu un scenariu pentru că are elemente de storytelling care pot fi aplicate în multe alte domenii. E o carte foarte densă, plină de informații a unuia dintre cei mai cunoscuți intructori din domeniu.

2. Screenplay de Syd Field e cartea care probabil a popularizat și mai mult structura în trei acte – care este o idee de bază chiar dacă este considerată pe alocuri ca fiind depășită. În ea, Syd Field vorbește un pic și despre formatarea unui scenariu care acum nu mai este atât de relevantă sau necesară ca lecție cu toate sofwear-urile de scris scenarii.

3. Save the Cat! de Blake Snyder este prima carte de scenaristică din care am aflat că există o structură clară pentru mai toate filmele de la Hollywood. E o carte succintă și ușor de înțeles scrisă într-un stil destul de light. Odată ce o citești este greu să te mai uiți la un film fără să vezi formula.

4. The Anatomy of Story de John Truby e una dintre cele mai recente cărți pe care le-am citit și poate cartea care intră cel mai mult în detaliu legat de structura unui scenariu, elementele pe care trebuie să le bifezi pentru a crea o poveste entertaining și cum poți face asta.

5. On Writing de Stephen King este un fel de autobiografie în care vorbește despre experiența lui ca scriitor și în care are o grămadă de lecții pentru scriitorii la început de drum. Pentru că multe ori în procesul de scriere poți ajunge să te simți destul izolat, cartea lui te face să realizezi că nu ești singur și nici singurul.

6. The Hero With a Thousand Faces de Joseph Campbell probabil că e cea mai greoaie carte din toată lista. În ea, Joseph Campbell combină idei din psihanaliză cu arhetipurile mitologice. Este cartea care a inspirat cel mai mult filmul Star Wars.

7. The Writer’s Journey de Christopher Vogler este o reeditare ceva mai digerabilă pentru scriitori a ideilor din cartea lui Joseph Campbell. În ea vorbește despre arhetipuri și călătoria eroului care se regăsește în multe povești. La fel ca The Hero With a Thousand Faces este o structură un pic depășită și greoaie ce nu trebuie luată neapărat ca literă de lege, dar care te poate ajuta mult în a defini personajele și a formula o poveste cu cap și coadă.

8. Save the Cat! Writes for TV de Jamie Nash preia ștafeta de la Black Snyder și prezintă formulele subgenurilor de seriale TV. Nu știu dacă m-a luminat mai mult decât Save the Cat!, dar cu siguranță mi-a plăcut mai mult pentru că vorbește despre un subiect care mă pasionează mult în ultima vreme. În carte vorbește despre cum să creezi personaje, cum să structurezi povestea în funcție de gen, cum să gândești povestea pe episod sau sezon și chiar cum să pitch-uiești un serial.

9. And Here’s the Kicker de Mike Sacks conține interviuri cu 21 dintre cei mai mari scriitori de comedie și ocazia de a vedea sub capota unor producții precum SNL, Freeks & Geeks, Daily Show, Colbert Report, Annie Hall, The Office, Monty Python sau The Onion.

10. Sick in the Head de Judd Apatow este tot o colecție de interviuri cu scenariști sau comedianți printre care Jerry Seinfeld, Albert Brooks, Steve Martin, Chris Rock, Amy Schumer, Mel Brooks, Sarah Silverman, Jon Stewart, Stephen Colbert, Roseanne, Louis CK sau Jay Leno.

Vrei să scrii scenarii mai bune?

Indiferent dacă ești un scenarist în devenire sau visezi să schimbi lumea cu scenariile tale, navigarea lumii scenaristicii poate fi descurajantă. În cursul despre arta și știința scenariului de comedie, Vlad Trandafir împărtășește regulile de povestire, dialog, dezvoltarea personajului și ceea ce face ca un scenariu de comedie să fie unul de succes.

Vrei să fii un scenarist mai bun?

Înscrie-te chiar azi la cursul Cum scrii o comedie (curs LIVE online scenaristică) – 13 și 14 noiembrie

 

Acest website folosește cookie-uri. Mmmm... Dar nu genul ăla.